Summary
The aim of the study was the functional re-evaluation of 296 patients 12 to 18 months
after a double-blind trial evaluating the effect of tissue plasminogen activator (rt-PA)
versus placebo given within 5 h of onset of symptoms caused by an acute myocardial
infarction. All patients underwent rest-stress radionuclide angiography (Egna). For
each exercise level the global left ventricular ejection fraction (LVEF) was calculated
together with an estimate of regional wall motion abnormalities (RWMA). A clear difference
of the total workload and the peak workload was found between both therapeutic groups.
Discriminant analysis evaluating four parameters (LVEF at peak exercise and at the
endpoint and the workload at those levels) revealed a beneficial therapeutic effect.
The RWM at rest showed only a difference in the apico-inferior region. There were
less wall motion abnormalities in the treated group. Radionuclide analysis demonstrated
a larger functional capacity and a better coordination of myocardial contractility
during stress RNA one year after thrombolytic therapy. At rest, no major differences
were found between the hospital stage and the follow-up in both therapeutic groups
one year later.
Zusammenfassung
Ziel der Studie war die Bewertung der Ventrikelfunktion bei 296 Patienten 12 bis 18
Monate nach dem Doppelblindeinsatz von RTPA im Vergleich zu Plazebo, verabreicht innerhalb
von 5 h nach Auftreten eines akuten Myokardinfarkts. Die Äquilibrium-Radionuklid-Ventrikulographie
(ÄRNV) wurde in Ruhe sowie nach Belastung durchgeführt. Für jede Belastungsstufe wurden
die globale linksventrikuläre Auswurffraktion (GAF) berechnet und Veränderungen der
regionalen Wandbewegung (RWB) untersucht. Beide Gruppen unterschieden sich deutlich
in bezug auf sowohl die Gesamt- als auch die Spitzenbelastung. Eine Diskriminanzanalyse
für maximale GAF und GAF am Endpunkt zusammen mit der Belastung erbrachte in der RTPA-Gruppe
eine bessere globale Ventrikelfunktion. Für RWB in Ruhe ergaben sich Differenzen für
das apiko-inferiore Segment. In der RTPA-Gruppe waren weniger Wandbewegungsstörungen
zu beobachten. Mittels der Belastungs-ÄRNV konnte gezeigt werden, daß ein Jahr nach
der thrombolytischen Therapie eine größere Funktionsreserve und eine bessere myokardiale
Kontraktilität im Vergleich zum Plazebo vorhanden war. Bei Untersuchungen in Ruhe
ergaben sich keine Unterschiede zwischen der Postinfarktperiode und der Kontrolle
nach einem Jahr.
Key words
Radionuclide ventriculography - myocardial infarction - thrombolysis - ejection fraction
Schlüsselwörter
Radionuklid-Ventrikulographie - Myokardinfarkt - Thrombolyse - Auswurffraktion